Gick med i ett Smartson-test för att prova e-scootern Drax Swift. Här följer en lite samman fattning av mina två första veckor efter lagd beställning.
Fick erbjudande om att vara med och testa el-scooter från kopenscooter.nu, via Smartson vilket skulle ge 25% rabatt och sen så kan man ansöka om ytterligare 25% från naturvårdsverket.

Efter att fått ett meddelande om att jag kom med i testet så la jag den 5 september en beställningen på Drax Swift Black hos kopenscooter.nu. Redan på fredagen den 7 september så rullade en Postnord-lastbil in på gatan och stannade utanför och lastade av elmoppen. Packade upp det stora paketet som bestod av en kartong överdragen över en ordentlig järnställning med mopeden fastsatt med ståltrådar, modell grövre. Det tog ett tag att få ur mopeden och sen rulla in den i garaget för att kolla närmare på detaljer m.m. Packade upp en låda med en nyckelring och instruktionsbok som inte var för denna moped utan för en bensinmoppe, något förvirrade så hittade jag senare ytterligare en bok men som var för denna moped. I en annan låda så låg det även en laddare med en egen manual. Backspeglarna fick man skruva dit själv, vilket var en del böck med då plastkåpan som sitter på styret inte var korrekt centrerad över hålen, så första försöket var att lossa på kåpan med gav upp då jag inte lyckades lista ut var snäppningarna var efter ett alla skruvar lossats. Blev istället till att hänga på plastkåpan så att den blev centrerad över hålet och samtidigt skruva dit backspeglarna. Upptäckte sen att det inte satt någon nummerplåt på moppen, vilket jag hade missat att det stod i något meddelade jag fått och även på hemsidan, så det blev ju ett litet antiklimax om något. Leveranstiden låg på 3-10 dagar från beställningsdatumet, så inte så länge, typ på måndag? men nej på fredagen den 14 kom äntligen skylten. Då hade jag i alla fall hunnit läsa igenom instruktionsboken en, två och tre gånger, så batteriet var laddad enligt rekommendation. Fick ta ur det då jag för tillfället inte har någon ström där moppen står. Väger en hel del och är lite bökigt. Med mopedlåset låser man upp sätet, under sätet ligger en låda man får ta ur och kommer man åt batteriet för att sen dra ur sladden för att sist lyfta ur batteriet. Som tur var så finns det ett uttag på framsidan av sadeln för att snabbt kunna koppla in laddaren, trodde jag, när jag senare provade det så visade det sig att det var tomt där inne. Trots att det i instruktionsboken står att det ska finnas och till och med en bild på det. Kontaktade kopenskoter.nu om detta…

Bild: Morgan Morléh
17 sep. Jag:
Felanmälan : Ingen laddningskontakt nedanför på framsidan av sadeln, sitter en gummiplopp men innanför den är det bara ett tomthål.
Åtgärd: Få laddningskontakt monterad så som det står i instruktionsboken att det ska finnas.
17 sep. Kopenscooter.nu:
-Det ska inte sitta något laddningsuttag under sadeln.
17 sep. Jag:
-Det var ju synd att det inte skulle sitta någon laddningsport där, det hade ju varit grymt mycket smidigare och förberett för det.
Antar att det ska vara krångligt att ladda den, men känns ändå konstigt att det står så i instruktionsboken, men det är ju inte heller första felaktigheten jag hittade. På hemsidan står det att den är keyless men det är den inte då den har tändning med tillhörande nycklar.

Detta gör ju att man använder nyckel och då inte behöver ha en knapp med på/av symbol, men det har mopeden fast den är inte någon aktiv funktion på knappen, men den sitter där på styret.
Så kom då äntligen registreringsskylten och fösta provkörningen på väg kunde ske, efter att den har ställts på och försäkring tecknats så klart, för detta kan man inte göra om man inte har en registreringsskylt. Att dra iväg med en elmoppe känns fösta gången konstigt, inget som låter förutom lite surfrån motorn och vägbrus från däcken, helt underbart! Mopeden har två lägen. I läge 1 eco så är et mindre kraft till motorn och går i ca 30 km/h, i läge 2 sport så ska den gå i 45 km/h, jag skriver ska för det gör den inte. Efter att ha kört på max på en raka så kan man tillslut få upp den i 42 km/h. Ställde så klart en fråga om detta till kopenscooter.nu.
14 sep. Jag:
Något besviken på hastigheten på denna Drax Swift (MODRSWBLK45). I eco läget går den max 30 km/h och i läge två så kommer man knappt över 40 km/h. Är detta korrekt? Har inte provat el-moped förut men jag trodde i alla fall att man skulle komma upp i 45 utan att det ska vara nedförsbacke. Det heter ju ändå “45 moppe” och det står inget om detta på er produktsida.
17 sep. Kopenscooter.nu:
I ECO läge så kommer den bara gå i ca 30km/h det detta är för att spara batteri då den drar ner på styrkan på motorn.
När det kommer till att den skall gå 45km/h så går alla våra det. Har du kollat så däcktrycket är korrekt? Kolla så du ha 2,3-2,5bar i båda däcken.
17 sep. Jag :
Eco-läget förstår jag. Kollade däcktrycken och det låg på 1bar i båda, så det blåste jag i till 2,5bar. Men efter en provköring i motvind och medvind så kom jag bara upp i 42km/h. Enligt mopedens mätare.
20 sep. Kopenscooter.nu :
Jag håller på med en diskussion med fabriken varför den inte presterar som den skall upp till 45km/h.
Dock så har jag i alla fall sett en text från en annan som kör ett test av den något större modellen och de har inte kommit upp i mer än 41-42km/h på plan väg heller, sen så verkar den inte klara så många km heller. På min modell står det upp till 80 km, på hans Drax Stealth står det inget om räckvidd men han skriver att den klarar 35-40km. Vilket är i rejält i underkant om det skulle var max 80km. Men som sagt jag har inte kunnat testa detta än.
Tänkte i alla fall börja pendla med mopeden så det var dags att ladda upp batteriet igen. Det var förövrigt nu jag upptäckte att det inte fanns något att stoppa elsladden i på framsidan av sadeln, eller jo man kan stoppa i den i ett hål med det är tomt innanför det. Efter att ha muttrat lite om detta fel så öppnade jag sadeln, tog bort locket, drog ur sladden till moppen och anslöt laddningssladden och kopplade in laddaren i skarvsladden, inget hände. Tänkte att den kanske var något fel på skarvsladden så jag lyfte ur batteriet och anslöt laddaren direkt mot uttaget i väggen som gången innan, inget händer. Börjar vrida på laddningsboxen och då smäller det till i den och sen kommer det rök ur ventilationshålen. Så då blev det att felanmäla detta till kopenscoter.nu och då också att det inte sitter en laddningsuttag på framsidan av sadeln.

17 sep. Jag:
Första gången laddade jag batteriet löst och det fungerade som det skulle. Andra gången upptäckte jag felet här ovan, laddade då istället direkt mot batteriet men då lyste inte laddaren längre. Lyfte upp laddningsenheten för att kolla om kablarna satt i ordentligt, det gjord de men i stället så small det till och det kom rök ur ventilationshålen. Drog ur allting och har inte provat igen, för det känns inte som att det skulle fungera längre. Hoppas bara inte batteriet också fått skada.
Årgärd: Få ny laddningsenhet skickad till mig.
Reservdelar: Ny laddningsenhet.
17 sep. Kopenscooter.nu:
Beklagar att din laddare gått sönder, vi kan skicka en ny laddare till dig så får du skicka tillbaka den gamla till oss?
17 sep. Jag:
Ja, det skulle vara väldigt bra om ni kunde skicka en ny laddare, vet inte annars hur jag skulle ladda den, självklart returnerar jag den trasiga laddaren.
19 sep. Jag:
Hej igen.
Ursäkta, kanske jag som inte fattade, men kommer ni skicka en ny laddare? Vad beräknar ni för leveranstid på den i så fall?
20 sep. Jag:
Ringde för att kolla vad som händer, de hade då precis fått in en ny laddare och kommer skicka den till mig idag så att jag bör har den imorgon fredag.
Text från kopenscooter.nu
Med en Swift susar man ljudlöst fram. En nätt och smidig elmoped som är lätt att manövrera dit man vill på ett klimatsmart sätt. Den är enkel att ladda och kräver minimalt med service och underhåll. Räckvidden är upp till 8 mil och möjlighet att ta med samt ladda batteriet inomhus.
Detaljer
DRAX Swift kommer med larm och är keyless. Designad för den medvetna urbana pendlaren som vill transportera sig snabbt, miljövänligt och kostnadseffektivt.
Teknisk data
Varumärke | Drax |
---|---|
Färg | Svart |
Motortyp | El |
Motorstyrka | 1,2kw |
Växling | Automat |
Hastighet | 45kmh klass 1 |
Bränsle | El, Urtagbart batteri 7kg |
Bränslevolym | Lithiumbatteri 48V 29Ah 1392Wh |
Storlek (LxBxH) | 1680*750*1050mm |
Fälg | 10 tum Aluminium |
Vikt | 62kg |
Passagerare | Ja |
Maxlast | 161 |
Jag är igång!
Lite gnällförst…
Backspeglarna kan tyckas sitta lite för nära inpå, ser mest min jacka och vinklar man ut dom ser man inte bakåt.
När man aktiverar blinkers och fullföljer en sväng och därefter ska stänga av den så är det lätt att man börjar blinka åt andra hållet istället utan att man märker detta. Indikation på detta sker endast med en pil på lcd:n. Borde nog vara enskild led-indikator ovanför displayen för att öka tydligheten. Anledningen till att man börjar blinka åt andra håller är för att när man t.ex blinkar vänster för att avsluta blinket så trycker man blinka höger halvvägs. Och ofta så trycker man för djupt och börjar då blinka åt andra hållet. Ännu svårare blir detta när man har handskar på sig, vilket man har när det närmar sig 0:an på termometern. Dels så är det knepigt att stänga av blinket och så sitter tut-knappen alldeles för nära, så tutat har man gjort några gånger på första pendlingen till jobbet.
Finns ingen trippmätare utan endast en odometer.
Batterieindikatorn i forma av ett batteri med streck i är det enda som finns för att veta hur mycket som återstår, inga procent eller km.
Batteriet sitter under sadeln vilket ger lagringsplats för övriga saker motsvarande en mobil och någon mer sak. Så en låda baktill är nödvändigt, men de brukar inte gå att lasta så tungt i.
Mobiltelefonen ska gå att ladda från ett uttag som finns i utrymmet under sadeln, inte kollat om det fungerar än men hoppas på det.
I instruktionsboken står det att man ska undvika fukt… hoppas de inte menar allvar med det. Att sälja en fordon i Sverige som inte tål fukt är helt oförståeligt och borde i så fall skrivas ut på hemsidan också på produkten med stor varning…
Annars har jag är jag positiv det hela än så länge, förutom det ovan.
Att köra iväg med ett nästintill ljudlöst fordon känns underbart. Accelerationen är helt okej. Den rör sig skönt på vägen.
Tog ett tag att få koll på knapparna med det är nästan in lärt helt nu. Ljuset fram och back har tre lägen, standard lite ljus (varselljus?) framåt inget bakåt. Läge 2 aktiveras med knapp på högra reglaget vilket tänder ljus framåt och rött bakåt, knappar på vänstra reglaget växlar mellan halvljus och helljus.
Gasen är väldigt lätt men det är en vanesak.
Skönt att kunna fälla ut fotstege på var sida så man inte behöver sitta som på en stol när man kör, antar att de är för passageraren egentligen.
Skjutsar man så blir det ganska trångt och den bak tenderar till att sitta på bågen också. Men det går. Jag kan nog hasa fram längre då men då blir det väldigt osmidigt att svänga och ställningen känns väldigt fel.

Batteriet första pendlingen till jobbet.
Är batteriet precis laddat att kabeln sitter i och sen åker man ut så kan man få upp den i 43 km/h en stund. Till jobbet 1,8 mil så låg den på 41 – 42 km/h som max. Hem utan att ha laddat och det har försvunnit en rand på batterimätaren så gick den 40-41 km/h när ytterligare en rand försvunnit på vägen hem så var maxhastigheten nere på 39-40 km/h. Den dagen var det vindstilla, annars har jag märkt att den är väldigt känslig för motvind och tappar snabbt i fart. Jag kan inte heller säga att jag väger överdrivet mycket, runt 70 med ytterkläder.
@kopenscooter.nu #smartsson #elscooter